• prof. dr hab. Zofia Budrewicz – Kierownik Katedry
  • dr hab. prof. UP Danuta Łazarska
  • dr hab. prof. UP Małgorzata Pamuła-Behrens
  • dr hab. prof. UP Marek Pieniążek
  • dr hab. prof. UP Marta Szymańska
  • dr Agnieszka Jasińska
  • dr Piotr Kołodziej
  • dr Katarzyna Pławecka
  • dr Maria Sienko
  • dr Paweł Sporek
  • dr Janusz Waligóra
  • mgr Katarzyna Lange

Pracownicy emerytowani

  • prof. zw. dr hab. Zenon Uryga
  • prof. dr hab. Maria Jędrychowska
  • prof. dr hab. Ryszard Jedliński
  • prof. UP dr hab. Barbara Dyduch
  • prof. UP dr hab. Barbara Guzik
  • prof. UP dr hab. Elżbieta Mikoś
  • dr Urszula Petkowska
  • dr Alicja Rosa
  • dr Alicja Witkowska

Katedra jest największą jednostką organizacyjną w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz największą katedrą dydaktyki w kraju. Jej pracownicy prowadzą zajęcia dydaktyczne na pierwszym i drugim stopniu studiów dziennych i zaocznych, a także uczyli lub uczą języka polskiego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Praca badawcza członków Katedry obejmuje badania prowadzone przede wszystkim w zakresie dydaktyki literatury i języka polskiego dla wszystkich etapów kształcenia – w ujęciu antropocentrycznym, kulturowym, semiotyczno-aksjologicznym. Szczegółowa problematyka badań dotyczy między innymi:

  • metod kształcenia kulturowo-literackiego i kulturowo-językowego
  • teorii podręcznika jako narzędzia kształcenia oraz praktycznego funkcjonowania podręczników w szkole dawnej i współczesnej
  • tworzenia i oceny koncepcji kształcenia kulturowo-literackiego i kulturowo-językowego w szkole oraz budowania narzędzi kształcenia (np. seria podręczników To lubię! dla szkół podstawowych, gimnazjów, liceów, liceów profilowanych i techników)
  • historii dydaktyki literatury i języka polskiego
  • recepcji lektur szkolnych
  • nauczania kontekstowego w kształceniu literackim
  • kształtowania pojęć z zakresu teorii literatury oraz językoznawstwa na etapie szkoły podstawowej i gimnazjum
  • interakcyjnych modeli artystyczno-edukacyjnych, wzmacniających indywidualną i kulturową tożsamość młodzieży
  • formacyjnych celów edukacji polonistycznej
  • edukacji medialnej oraz teorii mediów i kultury popularnej
  • interpretacji tekstu literackiego w szkole (w ujęciu teoretycznym i praktycznym)
  • dzieła malarskiego jako tekstu i kontekstu w kształceniu polonistycznym
  • edytorstwa podręczników do języka polskiego
  • empatii
  • aspiracji edukacyjnych młodzieży wiejskiej
  • współczesnych uwarunkowań kształcenia kulturowo-literackiego i kulturowo-językowego
  • sprawdzianów po szkole podstawowej, egzaminu gimnazjalnego oraz nowej matury

W Katedrze działają dwie Pracownie:

  • Pracownia Edukacji Regionalnej (kierownik: dr Maria Sienko)
  • Pracownia Dydaktyki Języka Polskiego jako Obcego i Drugiego (kierownik: prof. UP dr hab. Małgorzata Pamuła-Behrens)

Katedra znana jest również z organizowanych co dwa lata ogólnopolskich konferencji naukowych pod nazwą Jesienna Szkoła Dydaktyków Literatury i Języka Polskiego.

Najlepszym absolwentom studiów magisterskich Katedra nadaje certyfikat jakości. Jest on potwierdzeniem ich najwyższych kwalifikacji w zakresie przygotowania do zawodu nauczyciela.